5 listopada 2015

Ciasto ze słodkich ziemniaków (świąteczne ciasto z batatów)

ciast ze słodkich ziemniaków


Kiedy pierwszy raz jadłam bataty od razu wiedziałam, że muszę z nich kiedyś zrobić ciasto. Długo nie mogłam się zebrać, aż pewnego razu zamiast robić kolejne ciasto marchewkowe (przepis tutaj > KLIK <), pomyślałam o słodkich ziemniakach :) Jak pomyślałam, tak zrobiłam. Poleciałam do sklepu po bataty i zaczęłam piec ciasto. Nie żałuję tej decyzji... Chrupiąca skórka, wilgotny środek i do tego orzechy... pycha! Ciasto to idealnie nadaje się również na święta. W smaku przypomina ciasto marchewkowe połączone z piernikiem. Już teraz wiem, że na pewno zagości u mnie na świątecznym stole, zajmując miejsce przy pięknie udekorowanych pierniczkach.  



Składniki:

  • 250g mąki pszennej
  • 2 bataty
  • 110g miękkiego masła
  • 2 jajka
  • szklanka posiekanych orzechów włoskich
  • niepełna szklanka cukru trzcinowego
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • pół łyżeczki sody oczyszczonej
  • pół łyżeczki zmielonej wanilii
  • płaska łyżka cynamonu
  • szczypta gałki muszkatołowej
  • pół łyżeczki startego imbiru
  • 3 utarte goździki w moździerzu


Zaczynamy od pokrojenia batatów na mniejsze części i pieczeniu ich w 200oC przez ok. 40 minut (można je również ugotować). Bataty muszą być po prostu miękkie. Po upieczeniu ściągamy z nich skórkę i robimy puree. Można to zrobić blenderem lub zwykłym tłuczkiem do ziemniaków (w blenderze masa wyjdzie bardziej gładka). Do dużej miski wsypujemy 'suche' składniki: mąkę pszenną, proszek do pieczenia, sodę oczyszczoną, zmieloną wanilię, cynamon, gałkę muszkatołową, starty imbir i goździki. Składniki te dokładnie mieszamy. Do drugiej miski wkładamy miękkie masło i cukier trzcinowy. Ucieramy mikserem masło z cukrem, aż powstanie gładka masa. Do tej masy dodajemy 2 jajka i znowu miksujemy. Na sam koniec dodajemy puree z batatów i mieszamy wszystko łyżką. Masę ze słodkich ziemniaków, jajek, cukru i mąki dodajemy do drugiej miski z 'suchymi' składnikami. Razem wszystko mieszamy i na sam koniec dodajemy posiekane orzechy. Masa jest strasznie gęsta niech Was to nie przerazi. Wykładamy ją do keksówki wyłożonej wcześniej papierem do pieczenia i pieczemy ok. 40-50 minut w uprzednio nagrzanym do 190oC piekarniku. Ciasto pieczemy do tzw. suchego patyczka.


Po wyjęciu z piekarnika warto chwile odczekać. Ciasto możemy polać lukrem, czekoladą lub tak jak ja posypać cukrem pudrem. Smacznego!




ciasto z batatów



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Masz pytania? Podobał Ci się post? Zostaw komentarz :)