15 maja 2015

Aromatyczny cukier waniliowy własnej roboty



Cukier waniliowy jest częstym składnikiem ciast i różnych deserów. W sklepach możemy kupić cukier wanilinowy do naszych wypieków. Ale czy warto? Wiecie co to jest wanilina i jak się pozyskuje? A przecież można samemu zrobić cukier waniliowy i to prawdziwy! Ja już taki zrobiłam, a Wy?


Internet wręcz huczy od informacji na temat wielkiego „przekrętu” jakiego dokonano na półkach naszych sklepów! O tym, że podmieniono cukier waniliowy na cukier wanilinowy i wprowadzono Nas (konsumentów) w błąd! Nic bardziej mylnego! Od zawsze wiedziałam, że cukier jaki kupuje się w sklepie to nie prawdziwy cukier waniliowy. Ba! Do pewnego momentu też go kupowałam. Teraz do swoich wypieków dodaje cukier waniliowy, który sama zrobiłam. Nic trudnego w jego zrobieniu nie ma! Bierzesz zwykły cukier i dodajesz do niego nasionka wcześniej zeskrobane z przeciętej wanilii. Żadna filozofia! A przynajmniej mapy pewność co dodajemy do naszych ciast :)

To czym jest ta cała wanilina, którą kupujemy w sklepie? Jest to jeden ze składników aromatycznych wanilii. Ten związek chemiczny odpowiada za jej smak i zapach. Wanilina jest po prostu tańszym zamiennikiem wanilii. Pozyskiwana jest w różny sposób. Najbardziej popularny i najmniej kosztowny jest syntetyczny sposób pozyskiwania między innymi z ligniny, eugenolu lub lignosulfonowych kwasów. Ale po co sięgać po syntetyczną wanilinę, jak można po naturalną wanilię?


Co potrzebujemy do naszego własnego cukru waniliowego?
  • 100 g cukru
  • 1 laskę wanilii
  • szczelny słoiczek


Odmierzony cukier przesypujemy do słoiczka. Laskę wanilii przecinamy wzdłuż i delikatnie zeskrobujemy nasionka nożem, które wsypujemy od razu do słoiczka z cukrem. Mieszamy zawartość słoika. Możemy do tego dodać także zeskrobaną laskę wanilii, ja swoją przed włożeniem pokroiłam. Wszystko ponownie mieszamy i zamykamy szczelnie. Ja co jakiś czas wstrząsamy słoiczkiem.

Taki cukier nadaje się do użycia po 1-2 tygodni. Wiadomo, można wcześniej ale cukier nie będzie aż tak aromatyczny :)


PS. Nie przejmujcie się że Wasz cukier na początku ma bardzo mało nasionek wanilii, one „wychodzą” po czasie :)  







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Masz pytania? Podobał Ci się post? Zostaw komentarz :)